Trolltunga is een must do in Noorwegen

Trolltunga Dennis

Waar vroeger de meeste mensen naar Spanje of Frankrijk op vakantie gingen, weten nu steeds meer mensen Noorwegen te vinden. Dit is dan ook meer dan terecht. Nee, het heeft geen tropisch klimaat of parelwitte stranden maar het land is bij uitstek geschikt voor natuur- en wandelliefhebbers. Je hebt te maken met verschillende landschappen én je kunt geweldige hikes doen. Ik ging in de zomer samen met een vriend een trekking doen naar Trolltunga. Ik vertel je hoe deze ervaring was. En geloof me, hierna vind jij Trolltunga ook een must do in Noorwegen

trolltunga hike

Een trekking naar Trolltunga

Een hike naar één van de mooiste uitkijkpunten ter wereld is dan ook zeker geen makkelijke opgave. De “tong van de trol” bevindt zich, dan ook op 1100 meter hoogte en is bijna veertien kilometer lopen (enkele reis).  Dat klinkt als een pittige wandeling en dat is het ook! Maar daar krijg je ook iets voor terug. Niet alleen de bekende rots is waanzinnig, maar de hele route is fotogeniek. Ieder half uur waan je je in een ander landschap.

odda

Overnacht in de buurt

De dag voor de hike slapen we in de omgeving van Tyssedal. Dit dorpje ligt op zo’n vijftien minuten rijden van de parkeerplaats Mågelibanen, vlakbij waar de hike begint. Het is dus ideaal om al in de buurt te overnachten, zodat je op de dag van de hike niet ver hoeft te rijden. Het is namelijk al vermoeiend genoeg.

Omdat wij een tent meenemen om boven op de top te slapen, besluiten we om 11 uur ‘s morgens te starten. Dan zijn de dagjes mensen al halverwege, waardoor het lekker rustig is. Aangekomen bij Mågelibanen merken we dit ook direct. De bus die ons van de parkeerplaats naar het startpunt brengt is helemaal leeg. Deze busjes zijn ideaal, omdat het anders nog zo’n drie uur hiken is naar het startpunt. Op zich geen probleem maar het is een pad dat enkel omhoogloopt.

tundra in Trolltunga
7km bord trolltunga

Het eerste traject

De route naar Trolltunga is opgedeeld in drie trajecten.

Het eerste stuk van de trail is prima te doen. Overal staan bordjes, die de weg aanwijzen. We lopen over houten vlonders en bruggetjes. Kleine stroompjes lopen langs je schoenen, maar het is goed te doen mits je goede wandelschoenen draagt. Je waant je een in een toendragebied met lage beplanting en open vlaktes. Alleen dit mooie gebied is al een must do in Noorwegen en dan moet al het andere nog komen.

Zware klim Trolltunga
meer bij Trolltunga

Het zwaarste stuk van de hike

Eenmaal boven, is het derde traject van de hike een stuk makkelijker. Je loopt hier namelijk over aangelegde paden richting het Ringedalsvatnet-meer. Een mooi meer verstopt tussen de bergen, waar je wel honderden watervallen ziet. We stoppen hier voor de lunch en hebben hier zeker een half uur van het uitzicht genoten. Hoewel het laatste stuk weer wat uitdagender is, wordt het nergens echt moeilijk. Keien, houten paden en waterstroompjes wisselen elkaar af. Totdat je na flink wat uurtjes lopen wordt getrakteerd op de Trolltunga. Een horizontaal uitstekende klif, die uitkijkt over het meer. Een adembenemend uitzicht, waar je best wel even stil van wordt.

pad trolltunga
De tong van trolltunga
Trolltunga Jeroen

Het laatste stuk van Trolltunga moet je gezien hebben

Dennis bij meer Trolltunga
tent trolltunga
tentje trolltunga

Ga voorbereid op weg

Wij hadden vooraf besloten om op de berg te overnachten, zodat we de zonsopgang en ondergang konden fotograferen. Een leuk idee, maar dat ging helaas niet door. Het begon namelijk flink te stormen. Probeer dan eens een tent op te zetten. Na een uur tobben hakten we de knoop door: we lopen weer terug. Dat is nogal een opgave aangezien het al half vier in de middag was.

Je wilt hier namelijk niet wandelen in het donker, daar is het pad gewoon te gevaarlijk voor. We lopen flink door en merken na een paar uur hoe zwaar deze trail eigenlijk is. Want 27,5 kilometer omhoog en omlaag is best pittig.

Nu is het sinds kort ook mogelijk om op de berg te overnachten in luxe expeditietenten. Dit is vlak bij de top, waardoor je Trolltunga in de ochtend helemaal voor jezelf hebt. De Expeditie Trolltunga is bij Riksja Travel te boeken.

expeditietent trolltunga
tent Trolltunga expeditie

Ondanks dat het één van de heftigste hikes was, die ik ooit gedaan hebt, ben ik maar wat blij dat het is gelukt. Wat een ervaring en wat een uitzichten. Iedere minuut van de hike heb ik genoten, zelfs tijdens het uitpuffen en de zoveelste blaar die ik voelde branden. Ik raad deze trekking iedereen aan als je goed te been bent.

Zorg wel voor goede schoenen, waterdichte kleding en genoeg drinken. Lees hier ons inpaklijst met wat je meeneemt tijdens een trekking.

En maak niet dezelfde fout als ons, door teveel mee te nemen. Een tent, twee camera’s, een drone en een statief was voor deze trail misschien iets veel ;-).

En had ik gelijk of niet? Trolltunga is een must do in Noorwegen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
wie zijn wij

Dennis & Rita

BACK ON THE ROAD

Eindelijk mogen we weer! Na 6 maanden reizen dwars door Azië en Oceanië moesten we de reis helaas onderbreken. Maar we beloofden elkaar om de wereldreis te hervatten, zodra het weer mogelijk was. Goed nieuws! Want sinds 1 augustus zijn we begonnen aan onze wereldreis 2.0.