Wat is er te doen in Hanoi?

Vietnam: ‘het land van de rijzende draak’. Dit is mijn eerste kennismaking met Zuidoost-Azië en wat heb ik er zin in! Dennis is al vaker in Azië geweest, maar ook nog nooit in Vietnam. Ik kijk uit naar de eeuwenoude cultuur, het heerlijke eten waar je van gaat watertanden en de prachtige rijstvelden. We reizen van Noord naar Zuid-Vietnam en gaan per boot naar Cambodja. Vaak wordt er gezegd dat Hanoi alleen een stad is om van je jetlag af te komen. We gaan op onderzoek of dit zo is.

Oversteken in Vietnam

De chauffeur staat klaar en we rijden naar het centrum van Hanoi. Meteen valt op hoeveel scooters rondom de auto’s rijden. Waar je normaliter met maximaal twee personen op een scooter zit, rijden ze hier met hele gezinnen inclusief hond van A naar B. Iedereen rijdt kriskras door elkaar en toeteren om de kleinste dingen. Een totale chaos, maar alles gaat tot zover goed! Ik krijg het aan m’n hartkleppen door de manier waarop de chauffeur rijdt: roekeloos. Bij aankomst bij ons hotel stap ik met knikkende knieën uit de auto. Gelukkig zijn we heelhuids aangekomen! Zelfs het oversteken is in Vietnam een kunst. Een auto moet stoppen voor een zebrapad? Think again. Hier moet je als voetganger oversteken en de scooters ontwijken jou. Maar stop NOOIT midden op de weg, dan gebeuren er ongelukken.

Het oude centrum

We zitten met ons hotel vlakbij de Old Quarter. Dit is een oude, maar sfeervolle wijk. Onze kamer was nog niet klaar, dus een goed moment om alvast door het centrum te wandelen. Wauw, deze stad LEEFT. Overal staan eetstalletjes waar oudere dames hun kookkunsten tentoonstellen. De geur van verse loempia’s, dampende bouillon en gegrild varkensvlees ruik je op iedere hoek van de straat. Pak een stoel, zit tussen de locals en ervaar een ware smaakexplosie. Vanaf minuut één is Dennis helemaal verliefd op het gerecht Pho: verse goedgevulde maar lichte maaltijdsoep met rijstnoedels, ossenhaas, taugé, gember, ui en lekker veel specerijen. Met goedgevulde buiken lopen we terug naar ons hotel en doen we voor een paar uurtje onze ogen dicht.

Bier voor 25 cent

Na drie uurtjes gaat de wekker en is het tijd om Hanoi in de avond te ontdekken. Die avond spreken we af met Joey. Hij is een goede vriend van Dennis en reist al een paar maanden alleen door Azië. Hij is niet alleen, Lotte is een vriendin die hij heeft ontmoet in het hostel. Met z’n vieren slenteren we door de straten en strijken we neer op plastic stoeltjes aan een plakkerige lage tafel. Hier krijgen we twee grilplaten en verschillende sausjes. Met stokjes in de aanslag grillen we ons vlees en eten we onze buiken vol voor 10 euro in totaal. Na een goede maaltijd lopen we verder in het uitgaanscentrum.

The Beer Street is een verzamelplaats van toeristen en locals die gezellig wat drinken. We schuiven aan bij Bia Hoi, de plek waar je voor 0,25 cent een biertje haalt. Terwijl jonge straatmuzikanten hun karaoke set tevoorschijn toveren en het publiek entertaint lopen de leprapatiënten bedelend door het publiek. De sfeer zit er goed in! Helaas moest ik zo nodig plassen en durfde ik het openbare toilet niet aan. Niet zo gek aangezien het een donkerhol is met een gat in de grond. Vijf minuten eerder toen Dennis naar de wc ging, liep er haast een rat over z’n voet.  We liepen snel terug naar het hotel waar ik rustig kon plassen. Of het al tijd was om te gaan slapen?

Nou nee, we liepen weer terug naar Joey en Lotte die hun laatste biertje achter de kiezen hadden. Dennis en ik waren klaarwakker van de jetlag, dus gingen we nog naar een club. Het uitgaansleven is hier zo anders dan in Nederland. Zowel mannen en vrouwen gaan uit hun dak en heb ik nog nooit zoveel Aziaten zo goed zien dansen. We stonden ineens in een kring en deden een ‘dance battle’ met Vietnamese gay guy. Mensen gingen los en het is een avond om nooit te vergeten. In de vroege ochtend lopen we samen door donkere steegjes terug naar het hotel.

Op tempel jacht

De volgende ochtend waren we best fris en fruitig en hadden we meteen geen last meer van de jetlag (yes!). Ik wil natuurlijk ook meer van de cultuur zien. Na het ontbijt wandelen we naar het Hoan Kiem Meer. Dit is een populaire ontmoetingsplek en vind je schilderachtige tempels zoals de Ngoc Son tempel. We lopen verder naar Tran Quoc Pagoda. Dit is de oudste boeddhistisch tempel van Hanoi. Een prachtige verschijning! Deze pagode voelt op de één of andere manier een beetje als een decor van de Efteling. Met zijn mooie kleuren en hoogte is hij van verre al te zien.

Waterpoppen show

Ben je in Hanoi, dan kan een bezoek aan de waterpoppenshow eigenlijk niet ontbreken. Dit komt oorspronkelijk uit het plattenland van Vietnam als vermaak. Vaak gaan de verhalen over legendes onder begeleiding van een orkest. Er zijn elke dag shows en een kaartje heb je al vanaf 3 euro. Als je meer betaalt zit je vooraan. Dat zou ik zeker doen omdat de poppen best klein zijn. Om foto’s te maken moet je extra betalen. Je moet er alleen niet te veel van verwachten. We vielen allebei door de jetlag en door de saaiheid een paar keer in slaap.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen concreet beeld had van Hanoi. In mijn research las ik veel negatieve verhalen. Veel internationale vluchten komen aan in deze stad en het is vooral een plek om van je jetlag bij te komen om vervolgens door te reizen. Ik ben het hier niet mee eens. Ik vond het een sfeervolle stad en dit is zelfs één van onze leukste steden in Azië.

Deel deze tip met je vrienden

Share on twitter
×
×

Winkelmand

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.